Skip to Content

שטיפה אינטימית, למה צריך את זה?

כשעוסקים בנושא של סבון לאזור האינטימי יש לא מעט אנשים שיציינו, ובצדק, כי הגוף יודע לנקות את עצמו, ואפשר להסתפק במים או בסבון רגיל. החלטנו לבדוק איך כל זה מתיישב עם המוצרים השונים הקיימים בשוק ואיך ניתן לבצע בחירה מתוך ידע, ולא רק על סמך תחושה כזו או אחרת, הגם שלתחושה יש חשיבות, כפי שנראה בהמשך. ניקיון הגוף, לבד מהיותו רצוי, הוא חשוב. שמירה על היגיינה היא קריטית לבריאות ולהישרדות שלנו. יש מי שרוחצות את הגוף כולו בסבון רגיל, בין אם הוא נוזלי או מוצק, יש מי שבוחרות באל-סבון או בשטיפה אינטימית ייעודית. בדומה לעור הפנים העדין שלנו, שעבורו אנחנו דואגות לסבון המותאם לצרכיו הייחודיים, כך גם לאזור האינטימי רמת חומציות שונה ורצוי שהוא ייהנה מסבון מיטיב.

 

מה ההבדל בין שטיפה אינטימית לבין שימוש בסבון רגיל?

כדי להבין את המצב לעומק יש להתייחס תחילה לסביבה שבה הסבון פועל. הגוף שלנו הוא מכונה משומנת היטב, ויש לו דרכים טבעיות לנקות את הנרתיק ולהגן עליו. מתקיימת בו מערכת מורכבת של חיידקים טובים שעוזרים לו בתפקוד היום-יומי ובהגנה. החיידקים הטובים עושים זאת, בין היתר, על ידי פירוק של גליקוגן, המצוי בתאים, לחומצה לקטית השומרת על סביבה חומצית שמגנה על הגוף מפני זיהומים.

רמת החומציות

רמת החומציות הפיסיולוגית באזור הנרתיק נעה בסביבות 3.8 עד 4.5 בסולם ה-pH. כאשר מים (או אדים) בעלי רמת pH 7, סבונים רגילים עם  pH 10-9, או אפילו מוצרים אינטימיים עם pH 5.5  מגיעים לאזור הנרתיק, הוא הופך להיות פחות חומצי, והתנאים בו הופכים להיות מתאימים פחות לחיידקים ה’טובים’, ומתאימים יותר לחיידקים ה’רעים’. כאשר האיזון מתערער, נוצרת חומציות יתר או חומציות חסר, סביבה שגורמת לחיידקים להתרבות ולגרום לדלקות, לגירויים, צריבה, חוסר נעימות, זיהומים, יובש ועוד. כבר מהנתונים הללו ברור כי רמת החומציות של סבון אינטימי קרובה מאוד, ולמעשה מותאמת, לרמת החומציות הטבעית באזור זה.

pH לא מאוזן נשמע כמו שיעור כימיה. מה גורם לחוסר איזון? כל מוצר בעל pH גבוה מעל 4.5, כמו שטיפות או סבונים עם ניחוחות, עלול לשבש את החומציות הטבעית בנרתיק. גורמים נוספים עלולים להפר את האיזון בנרתיק ובהם הורמונים (תרופות הורמונליות, גלולות), היריון, קיום יחסי מין, שלבי המחזור החודשי ותחתונים מבדים שחוסמים את האוורור באזור. כל השינויים הללו טבעיים אבל כאשר הם מלווים בשינויים חריגים ומהותיים המתבטאים בצבע חריג, בְריח בולט, בכמות רבה של הפרשות, בגרד ובצריבה הם יכולים להעיד על זיהום. במצב זה מומלץ לפנות לרופא להמשך בירור. היגיינה יכולה לסייע להימנע ממצבים אלה ולהקל על משך הטיפול ועל הסימפטומים אם הם מופיעים.

רבים אומרים שכל מה שנדרש הוא מים, אך מים, ובעיקר מקלחות חמות, עלולים לייבש את העור. נוסף על כך, זיעה בעקבות פעילות גופנית מצריכה ניקוי יסודי יותר. בעוד שהסבון והג’ל הרגילים עושים עבודה טובה בניקוי הגוף, הם לא תוכננו לרמת החומציות הייחודית לאזור האינטימי. לכן הסיבה החשובה ביותר לרכוש שטיפה נפרדת אינטימית היא שמירת איזון ה-PH של האזור.

 

לא כל השטיפות שוות

גניקולוגים רבים אינם ממליצים על שימוש בסבונים אינטימיים המכילים SLS ומבשמים אשר פוגעים ברמת ה-PH הטבעית באזור האינטימי. לכן חשוב לבחור במוצרים בטוחים לשימוש שאינם פוגעים ברמת החומציות.

הסיכון העיקרי בנוגע לסבונים הוא שרבים מהם מכילים חומרי בישום, צבעים, חומרים משמרים מלאכותיים וכימיקלים קשים המגרים את האזור ומסירים מהעור את השמנים הטבעיים שלו ומשאירים אותו יבש ומגורה. חלק מהשטיפות עלולות להיות חזקות מדי ולפגוע בחיידקים הטובים בנרתיק. לכן הקפידו לחפש מוצרים מחומרים טבעיים שאינם כוללים SLS – חומר מקציף הגורם לגירוי, או פרבנים – חומר משמר כימי.

ומה כן?

חשוב לבחור סבון שמתאים לכל שלבי החיים, מנערות ועד בגרות, לאחר לידה ולשימוש יום-יומי, לשטיפה חיצונית ולא פנימית. פשוט לסבן בעדינות את האזור האינטימי ולשטוף היטב.

רצוי לבחור בשטיפות אינטימיות המתאפיינות בהרכב חומרים עדין יותר מאשר זה שמצוי בסבון רגיל. רמת החומציות בשטיפות נמוכה מהרמה הפיסיולוגית בנרתיק או זהה לה, והן מועשרות בחומרים טבעיים נוגדי דלקת ופטריות ובחומרים שמרגיעים את העור ומקלים על תופעות של גירוי וגרד.

העדיפו שימוש בסבונים אינטימיים המבוססים על שמנים אורגניים טהורים, ללא בישום סינתטי. העדיפו שמנים עשירים בחומרים מרגיעים ובאיכויות המסייעות גם לשטיפה עדינה להיות יעילה דַיָה. שמנים מצוינים לכך הם שמן עץ התה, שמן לבנדר ושמן גרניום שעושים את העבודה תוך שמירה על רמת ה-PH של העור.

פרוביוטיקה ופרה-ביוטיקה

פרוביוטיקה היא קהילת החיידקים הטובים המסייעים לשמור על רמת החומציות התקינה בגוף. הפרה-ביוטיקה היא למעשה המאכל המועדף על חיידקי המעיים הפרוביוטיים, שעוזרים לשמור על כל הגוף, כולל הנרתיק, בריא ומאוזן. הם נמצאים במוצרי מאכל מותססים – כרוב כבוש, קפיר, יוגורט, קימצ’י, קומבוצ’ה, מיסו וחמוצים – וכן גם בתוספי תזונה וברכיבים ייחודיים המוספים לשטיפה האינטימית.

בדיוק כשם שהפרה-ביוטיקה משפיעה על המעיים ומאזנת בין החיידקים הטובים והרעים, כך גם רכיב פרוביוטי כדוגמת  Bioecolia מסייע בשימור המאזן הטבעי של הפלורה הוואגינלית  באזור הנרתיק ומונע התפתחות דלקות, יובש בנרתיק, זיהומים, אי נוחות ועוד. לכן, הקפידו לבחור בשטיפה אינטימית המכילה רכיב פרה-ביוטי.

 

תזונה

גוף מאוזן יודע לנקות את עצמו טוב יותר מגוף שאינו מאוזן. ואכן כל השטיפות והסבונים אינם מיועדים לשטיפה פנימית אלא לשטיפה חיצונית. לשם שמירה על הניקיון הפנימי חשוב לתת לגוף את התזונה המתאימה לו, והוא כבר יעשה את השאר.

אי אפשר לדבר על תזונה בלי להתייחס למים. שתייה מספקת של מים עוזרת לגוף לשמור על הלחות הנדרשת באזורים השונים בגוף. על יתרונות הפרוביוטיקה כבר דיברנו. גם חומצות שומן ושומנים טבעיים המגיעים ממאכלים כדוגמת אבוקדו, זרעי פשתן וביצים מסייעים לשמירת הלחות.

מזונות עתירי סיבים תומכים בצמיחת החיידק הטוב לקטובצילוס בנרתיק. מזונות כאלה הם דגנים מלאים כמו שיבולת שועל, קינואה ושעורה, רוב סוגי השעועית, הקטניות, האגוזים והזרעים.

פירות וירקות טריים מספקים שפע של ויטמינים ומינרלים שחלקם לוקחים חלק בתהליכים הורמונליים כדוגמת אבץ הנמצא בגרעיני דלעת ושקדים. להם נוסיף עלים ירוקים ונשתדל להגביל מזון מעובד וקיבלנו תזונה מותאמת.

 

המלצות תפעוליות

מלבד שטיפה במרקם ג’ל עדין שנבדקה דרמטולוגית ומכילה רכיב פרה-ביוטי, מומלץ להשתמש בתחתונים מ-100% כותנה ולהימנע מבגדים הדוקים או סינטטיים מניילון ואצֶטט. הדבר נכון גם לגבי גרביונים. הימנעו מניילון שלוכד חום ולחות, וכך הופך לקרקע אופטימלית לצמיחה של אורגניזמים מזיקים. במקום זאת, לבשו גרביונים מכותנה או בעלי אזור העשוי מכותנה במפשעה. אל תשכחו לכבס את תחתוני הכותנה החדשים שקניתם, עוד בטרם תלבשו אותם לראשונה.

רצוי להימנע משימוש בפדים סינטטיים העמוסים בחומרי הלבנה וכימיקלים וממוצרי היגיינה ריחניים כמו שטיפות, תרסיסים, דיאודורנטים, סבוני אמבטיה ואבקת טלק. רצוי להימנע מלהוסיף מוצרי סבון ריחניים או אנטיבקטריאליים למי האמבט.

ועוד המלצה קטנה, שידועה לכולם, אבל חשובה גם במקרה הזה: לאחר ביקור בשירותים דאגו לנגב בנייר טואלט או לשטוף את האזור במים מהחלק הקדמי לכיוון האחורי, ובכיוון אחד בלבד.

ועוד חומר למחשבה: רצוי להימנע מבעיות בנרתיק, ואי אפשר לזלזל גם בתחושת הביטחון שמקנה השימוש בשטיפות אינטימיות. הרעננות והניקיון שמורגשים זמן קצר לאחר השימוש יכולים לסייע בהמשך ליום נקי מדאגות.

הערה: מאמר זה מיועד למטרות מידע בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.

המאמר נכתב בשיתוף ‘ניצת הדובדבן’

בחזרה למעלה